Öppet alla dagar: 8-20

Telefon: 010 - 495 83 00

Viktigt om kontrolluppgifter

Nu har ännu ett år kommit till slut och det är dags att lämna in kontrolluppgifter för 2016. Det här ska ju göras varje år och uppgifterna visar vad du har betalat ut i lön, dragit av i skatt och mycket annat. Dessa uppgifter kan egentligen lämnas och ändras när som helst på året, men idag är sista dagen att lämna in dem om du inte har hunnit eller haft tid.

Bland annat arbetsgivare, kreditinstitut och pensionsutbetalare lämnar in kontrolluppgifter varje år. Uppgifterna kan lämnas in via Skatteverkets e-tjänst vilket är en fördel. Man kan även välja att skicka in det som pappersblankett.

Se till att kolla igenom uppgifterna så att de stämmer. Är något fel så kan det påverka ditt företag och dina anställda, det är alltså många faktorer som är beroende av att uppgifterna är korrekta. Det går även att ändra uppgifterna när som helst under året för att säkerställa att allt är felfritt.

Anledningen till att det är så viktigt att uppgifterna är korrekt är för att de anställda kommer använda dessa för sina egna inkomstdeklarationer. Är uppgifterna fel så kan det påverka den pensionsgrundande inkomsten eller så blir den avdragna skatten inte automatiskt tillgodoräknad.

Ändra eller ta bort kontrolluppgifter

Kontrolluppgifter som har lämnats in kan fortfarande ändras eller tas bort. Det måste göras på rätt sätt oavsett hur man har skickat in uppgifterna. Om något av detta ska ändras så krävs det att kontrolluppgifterna tas bort helt och en ny skickas in:

  • Specifikationsnummer
  • Inkomstår
  • Kontrolluppgiftstyp
  • Uppgiftslämnarens organisationsnummer
  • Den kontrolluppgiften avser

Ska kontrolluppgiften rättas istället för tas bort så måste det vara samma identifikation som den första som skickades in. När man sedan skickar in den nya kontrolluppgiften så ersätts den gamla.