Öppet alla dagar: 8-20

Telefon: 010 - 495 83 00

Syns företaget inte, så finns det inte?

Det finns nog inget som kan beskriva hur viktig marknadsföringen är för alla företag. Utan marknadsföring vet inte potentiella kunder att ni finns så att de kan välja era varor eller tjänster. Marknadsföring är inte heller något ni kan arbeta med en gång för att sen aldrig göra det igen. Det är ett ständigt arbete som måste tas hand om aktivt för att kunna förbättra sina strategier och synas ännu mer. Med rekommendationer från nuvarande kunder kommer du en bit, men inte hela vägen.

Vad dina kunder har för behov eller problem tillsammans med en lösning är en av byggstenarna till framgång. Med hjälp av dessa byggstenar är nästa steg att nå ut med information om dina erbjudanden men hur du gör det på bästa sätt skiljer sig från bransch till bransch och från företag till företag. Marknadsföring och att skaffa nya kunder är något som de flesta företagare känner är den största utmaningen.

 

Vad är egentligen marknadsföring?

Marknadsföring är en väldigt viktig byggsten i ett företag eftersom det handlar om att skaffa nya kunder och att bygga relationer. Det är alla möjliga sätt du kan tänka som gör kunder uppmärksamma på dina produkter, tjänster och ditt företag så klart. Att glida in på ditt företag när du träffar nya personer på en middag är lika mycket marknadsföring som att anlita en reklambyrå för att skapa en kampanj i tidningen. Det finns alltså både små och stora sätt att använda sig av.

När är ett bra tillfälle att marknadsföra då? Egentligen är det något du måste arbeta aktivt med hela tiden men det finns olika tillvägagångssätt. Att alltid hålla kommunikationen öppen på marknaden är viktigt för att visa att du finns där. Vid vissa tillfällen kanske du vill marknadsföra något extra. Exempelvis om du har sänkt priset på en produkt eller om du har en speciell kampanj på gång.

 

5 kostnadsfria och enkla sätt att synas

Marknadsföring behöver inte vara dyrt eller krångligt alla gånger, med enkla medel kommer man rätt så långt.

  1. En hemsida är nästan ett måste idag eftersom det funkar som ett digitalt visitkort. Helt kostnadsfritt är det däremot inte eftersom domän och uppbyggnaden av hemsidan kostar, om du inte väljer att göra det själv. Det finns en del tjänster där ute som tillåter dig att bygga hemsidor relativt enkelt.
  2. Var synlig på sociala medier. Att finnas på sociala medier är absolut ingen kostnad, förutom din tid. Visa dina kunder att du finns tillgänglig och skapa konto på Facebook eller den hemsida som passar bäst för din verksamhet. På sociala medier kan du även annonsera för en mindre summa och nå ut till din målgrupp.
  3. Håll dina kunder uppdaterade med nyhetsbrev. Det är en mycket kostnadseffektiv marknadsföring där det dessutom är enkelt att mäta resultat. Börja samla in e-postadresser på din hemsida redan idag, men var tydlig med att meddela dina kunder hur deras uppgifter kommer användas.
  4. Samarbeta! Hitta andra företag med gemensam kundgrupp och komplettera varandra, utan att konkurrera. Ni kan tipsa era kunder om varandra eller komma överens om en kickback till de som refererar kunder till er.